
انیمیشن پرطرفدار KPop Demon Hunters، یکی از متفاوتترین تولیدات اخیر نتفلیکس، اکنون بهطور رسمی در فهرست اولیه نامزدهای نود و هشتمین دوره جوایز اسکار (بخش بهترین انیمیشن بلند) قرار گرفته است؛ اتفاقی که بهگفته تحلیلگران سینمایی، میتواند راه را برای حضور جدیتر سرمایهگذاری آسیایی در عرصه انیمیشن هالیوود هموار کند.
آکادمی علوم و هنرهای سینمایی (AMPAS) چند روز پیش فهرست ۳۵ اثر واجد شرایط برای رقابت در بخش انیمیشن را منتشر کرد. در این بین، انیمیشن KPop Demon Hunters با وجود ماهیت خاص و درهمتنیدگی ژانرهای موزیکال، اکشن و فانتزی شرقی، توانست جایگاه خود را در میان غولهای پیکسار و دیزنی تثبیت کند.
این اثر که توسط استودیوی کرهای Mimix Animation و با حمایت مالی نتفلیکس ساخته شده، داستان گروهی محبوب از خوانندگان پاپ کرهای به نام Hunter X را روایت میکند که در پشت صحنه زندگی درخشانشان، به شکار ارواح شیطانی مشغولاند. روایت پرشتاب و طراحی تصویری چشمگیر انیمهمحور، مخاطبان جهانی را مجذوب کرده و باعث شد این فیلم تنها در دو هفته نخست پس از انتشار، از ۳۰۰ میلیون بازدید عبور کند و عنوان پربینندهترین انیمیشن تاریخ نتفلیکس را به خود اختصاص دهد.
برای رعایت قوانین آکادمی، تیم تولید اقدام به اکرانهای محدود در نیویورک، لسآنجلس و سانفرانسیسکو کرد تا شرایط رسمی ورود به رقابت اسکار را کسب کند؛ حرکتی هوشمندانه که ثمر داد و حالا در کنار آثاری چون Zootopia 2، Elio از پیکسار و آثار ژاپنی Demon Slayer: Infinity Castle و Chainsaw Man: Reze Arc قرار گرفته است.
نکته جالب توجه در میان تحلیلها این است که برخلاف بسیاری از آثار آسیایی قبلی، KPop Demon Hunters فقط به استقبال مخاطب شرق آسیا تکیه ندارد، بلکه با ترکیب ملودیهای مدرن K‑Pop و اکشن سینمایی غربی، به مخاطبی جهانی فکر کرده است. برخی کارشناسان میگویند این اثر میتواند تبدیل به نخستین انیمیشن کرهای نامزد نهایی اسکار شود، اگر آکادمی آن را در مرحله دوم نیز تأیید کند.
علاوه بر بخش اصلی انیمیشن، رسانههای آمریکایی گزارش دادهاند که یکی از آهنگهای تیتراژ فیلم نیز برای رقابت در بخش بهترین ترانه اوریجینال اسکار ۲۰۲۵ ثبت شده است؛ حرکتی که میتواند حضور K‑Pop را برای نخستینبار در دو بخش اصلی آکادمی رقم بزند.
در حالی که آثار مطرحی چون Ne Zha 2 از چین نتوانستند در فهرست راهیابان دیده شوند، موفقیت KPop Demon Hunters نشانهای از جهانیشدن روایتهای آسیایی در ساختار صنعتی هالیوود به شمار میآید؛ روندی که احتمالاً در سالهای آینده پررنگتر خواهد شد.