تکنولوژی

غیبت هوش‌مصنوعی در آیفون ۱۷؛ تحلیل استراتژی اپل برای برون‌سپاری AI به رقبا

تحلیلگران معتقدند که تأخیر در عرضه سیری مجهز به هوش مصنوعی در آیفون ۱۷، می‌تواند یک استراتژی عمدی از سوی اپل برای تمرکز بر برتری سخت‌افزاری و برون‌سپاری آینده موتور هوش مصنوعی به یک شرکت ثالث مانند گوگل باشد.

به گزارش تک‌ناک، اپل در رویداد پر زرق و برق خود از سری جدید آیفون ۱۷، شامل مدل فوق باریک ایر، رونمایی کرد، اما غایب بزرگ این مراسم، نسخه جدید و مجهز به هوش مصنوعی سیری (Siri) بود.

در حالی که بسیاری این تأخیر را یک اشتباه محاسباتی بزرگ برای اپل در رقابت هوش مصنوعی می‌دانند، یک تحلیل عمیق‌تر نشان می‌دهد که این استراتژی صبر و همکاری احتمالی با رقبا، می‌تواند در نهایت به نفع اپل و کاربرانش تمام شود.

در رویداد معرفی آیفون ۱۷، اشاره به هوش مصنوعی بسیار اندک بود و هیچ صحبتی از سیری به میان نیامد. این در حالی است که رقیبی مانند گوگل ماه گذشته از Pixel 10 با هوش مصنوعی پیشرفته رونمایی کرد و سیری هوشمند اپل رسماً تا سال ۲۰۲۶ به تعویق افتاده است.

در حال حاضر، قابلیت‌های هوش مصنوعی اپل به موارد پایه‌ای مانند ابزارهای نوشتاری و خلاصه‌سازی محدود شده و هنوز یک دستیار دیجیتال واقعاً هوشمند که بتواند بدون اتکا به سرویس‌های دیگر مانند ChatGPT به سؤالات پیچیده پاسخ دهد، ارائه نکرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اپل در حال بررسی همکاری با شرکت‌های ثالث، مانند گوگل برای استفاده از مدل هوش مصنوعی Gemini، است تا این شکاف را پر کند. در نگاه اول، این وابستگی به رقیب ممکن است یک نقطه ضعف بزرگ به نظر برسد، اما این استراتژی کاملاً با رفتار کاربران آیفون همخوانی دارد. سال‌هاست که کاربران، سخت‌افزار بی‌نظیر اپل را با نرم‌افزارهای برتر گوگل مانند Gmail ،Google Maps و Chrome ترکیب می‌کنند. چرا همین الگو نباید برای هوش مصنوعی نیز تکرار شود؟

همکاری با یک شرکت پیشرو در زمینه هوش مصنوعی، «بهترینِ هر دو جهان» را برای کاربران به ارمغان می‌آورد: کیفیت ساخت، زیبایی‌شناسی و سخت‌افزار فوق‌العاده آیفون در کنار یک موتور هوش مصنوعی قدرتمند که به صورت بومی در iOS ادغام شده است. این تجربه بسیار یکپارچه‌تر از اجرای یک اپلیکیشن هوش مصنوعی جداگانه خواهد بود.

به نقل از تک کرانچ برای اپل نیز این یک برد است؛ این شرکت می‌تواند بر نقطه قوت اصلی خود یعنی ساخت سخت‌افزار تمرکز کند و از سرمایه‌گذاری‌های هنگفت و پرریسک در رقابت زیرساخت‌های هوش مصنوعی اجتناب نماید. این رویکرد به اپل اجازه می‌دهد تا همچنان به عنوان یک سازنده سخت‌افزار بی‌رقیب بازاریابی کند و فروش خود را بر پایه کیفیت ساخت، بهبود دوربین و طراحی پیش ببرد، بدون آنکه کاربرانش را از دسترسی به بهترین فناوری هوش مصنوعی محروم سازد.

البته موفقیت این سناریو تنها در صورتی محقق می‌شود که اپل واقعاً مسیر همکاری را در پیش بگیرد. اگر این شرکت تصمیم بگیرد تنها به قابلیت‌های فعلی Apple Intelligence خود تکیه کند و آن‌ها را به سرعت به سطح رقبا نرساند، ممکن است نتیجه بسیار متفاوتی در انتظارش باشد. انتخاب میان این دو راه، آینده اپل را در عصر هوش مصنوعی رقم خواهد زد.

منبع:تک ناک

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا