تکنولوژی

نفتکش‌های کشور تا ۲ سال آینده هوشمندسازی می‌شوند!

مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران با اعلام اینکه این شرکت در مسیر تحول دیجیتال، پروژه بزرگ «هوشمندسازی زنجیره تأمین» راآغاز کرده است

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در مسیر تحول دیجیتال، پروژه بزرگ «هوشمندسازی زنجیره تأمین» را با اولویت نظارت دقیق بر خطوط لوله، نفتکش‌ها و پالایشگاه‌ها پیش می‌برد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، تا دو سال آینده تمام نفتکش‌های کشور به سامانه‌های نظارت لحظه‌ای مجهز می‌شوند.

 

عملیات انتقال نفت به پالایشگاه‌ها، پالایش، توزیع فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور، ساخت پالایشگاه‌ها، خطوط لوله و شبکه‌های مخابراتی درگذشته به‌صورت پراکنده انجام می‌شد، اما در سال ۱۳۷۰، با تأسیس شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران این فعالیت‌ها یکپارچه شد. امروز پس از گذشت ۳۵ سال، این شرکت به نقطه‌ای رسیده‌ که با توجه به گستردگی عظیمش در تأمین و توزیع سوخت، هوشمندسازی زنجیره تأمین فرآورده‌های نفتی ایران را در دستورکار قرار داده است.

 

فرزاد برزگر، مشاور مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران «هوشمندسازی زنجیره تأمین فرآورده‌های نفتی ایران» درباره این پروژه مهم توضیح می‌دهد.

 

صنعت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، در راستای بهره‌مندی از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال چه اقدام‌هایی انجام داده است؟

 

درمورد هوش مصنوعی باید دقت کنیم که درگیر تعبیر اشتباه نشویم. در چند سال اخیر، معمولاً هوش مصنوعی با چت‌بات‌ها شناخته شده که اغلب ال‌ال‌ام هستند و یک کانسپت متفاوت از نیاز صنعت به‌شمار می‌روند. گاهی این باور اشتباه ایجاد می‌شود که چیزی به ‌نام هوش مصنوعی وجود دارد که فقط کافی‌ است ما آن را در فضای مورد نظر، اجرا کنیم تا کار کند. درصورتی‌که هوش مصنوعی نقطه پایان یک ساختار داده‌محور است؛ ابتدای مرحله این است که باید ساختاری مبتنی بر داده ایجاد کنیم. البته در این ساختار ایجادشده، اینکه دیتا و اطلاعات چگونه جمع‌آوری شده هم اهمیت دارد که اکنون برای ایجاد این ساختار داده‌محور، تمرکز بر سرعت و دقت جمع‌آوری اطلاعات را بالا خواهیم برد. بنابراین زمانی که ما فرآیند و ساختار داده، و نحوه مکانیزه‌ جمع‌آوری داده‌ها را داشته باشیم، گام بعدی این است که برای مثال در کنار دفتر برنامه‌ریزی، هوش مصنوعی درباره توزیع فرآورده تصمیم بگیرد و برنامه‌ریزی داشته باشد. در اینجا باید دقت کنیم داده‌ای که هوش مصنوعی برای مقاصد صنعتی و عملیاتی نیاز دارد، با اطلاعات چت‌بات‌ها متفاوت است؛ داده‌ها در اینجا باید بسیار قوی و بدون اشتباه باشد.

منبع:ایلنا

نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا