قیمت خودرو امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴ | صعود دوباره با تلاطم ارزی

بازار خودرو امروز شنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۴ یکی از ناآرامترین روزهای خود را پشت سر گذاشت؛ چرا که جهشهای ریز اما پیوسته نرخ ارز، بار دیگر مسیر قیمتها را به سمت شیب صعودی هدایت کرد. در شرایطی که طی هفته گذشته امید به ثبات نسبی ایجاد شده بود، نوسان دوباره دلار باعث شد هم خودروهای داخلی و هم خارجی از این موج تأثیر بگیرند و بسیاری از قیمتها در مسیر افزایشی قرار بگیرند. این شرایط زمانی حساستر میشود که بدانیم بازار خودرو همچنان گرفتار کمبود عرضه، تأخیر تحویلها، رکود معاملات و انتظارات تورمی است؛ ترکیبی که باعث میشود کوچکترین تکانه ارزی، تبدیل به تورم لحظهای در قیمت خودرو شود.


طبق دادههایی که امروز منتشر شد، در بخش خودروهای خارجی باز هم مدلهای مونتاژی ساخت چین بیشترین واکنش را نشان دادند؛ خودروهایی که معمولاً در برابر کوچکترین تغییر نرخ ارز، با افزایش قیمت میلیونی همراه میشوند. هایما VX امروز با قیمت ۲ میلیارد و ۶۵۰ میلیون تومان معامله شد و چانگان CS55 نیز به ۳ میلیارد و ۱۵۵ میلیون تومان رسید. جهش محسوستر اما در قیمت آریزو ۸ و اکستریم TX مشاهده شد که به ترتیب با ۳ میلیارد و ۷۵۰ و ۴ میلیارد و ۸۲۰ میلیون تومان در بازار ثبت شدند. مدلهای دیگر مثل جک J4 (۱.۳۱۰)، کیامسی X5 (۲.۵۱۰)، فیدلیتی پرایم ۷نفره (۳.۰۵۵)، دیگنیتی پرستیژ (۳.۲۵۰)، لوکان LA (۵.۲۲۰) و فردا ۱۱۱ (۱.۳۶۰) همگی نسبت به هفته قبل در مسیر افزایشی قرار گرفتند؛ نشانهای واضح از اینکه بازار خودروی خارجی فعلاً راهی جز همسویی با دلار ندارد.
در بخش خودروهای داخلی نیز افزایشها هرچند کمتر، اما کاملاً مشهود است. امروز سورنپلاس دوگانهسوز با قیمت ۱ میلیارد و ۲۲۳ میلیون تومان معامله شد و دناپلاس اتوماتیک به ۱ میلیارد و ۵۲۰ میلیون تومان رسید. پژو ۲۰۷ پانوراما برچسب ۱.۲۶۰ میلیارد تومان را تجربه کرد و تارا اتوماتیک V4 پس از جهش اخیر، امروز به ۱.۵۳۲ میلیارد تومان رسید.
در بخش خودروهای اقتصادیتر نیز رِیرا با ۱.۹۶۵ میلیارد، سهند S با ۷۹۶ میلیون، اطلس G با ۸۹۰ میلیون، ساینا S با ۷۷۲ میلیون، کوییک GXR با ۷۴۵ میلیون و شاهین اتوماتیک GL با ۱.۲۸۰ میلیارد تومان معامله شدند.
بررسی روند امروز بازار نشان میدهد که عامل اصلی جهش قیمتها نه افزایش تقاضا، بلکه رشد انتظارات تورمی بوده است. معاملهگران میگویند: «بازار واقعی خریدار ندارد؛ اما قیمتها بالا میرود چون دلار آرام نمیگیرد.» این مسئله همان پدیدهای است که تحلیلگران از آن با عنوان “بازار هیجانی بدون معامله” یاد میکنند؛ بازاری که حتی با افت حجم معاملات، به دلیل نبود عرضه و ترس از گرانی بیشتر، قیمتها همچنان بالا میرود.
در تحلیلهای تکمیلی نیز اشاره شده که بازار خودرو همچنان از مشکلات ساختاری مثل قیمتگذاری دستوری، کمبود عرضه، کاهش تولید برخی خودروسازان، و اختلال در چرخه واردات رنج میبرد. مخصوصاً در سال ۱۴۰۴ که با وجود آغاز دوباره روند واردات، هنوز آثار مثبت آن در بازار دیده نمیشود و فاصله قیمتی خودروهای وارداتی با سطح واقعی تقاضا روز به روز بیشتر میشود.
از سوی دیگر، عقبنشینی معاملات در بازار خودرو باعث شده بخش عمده خریدها به فضای مجازی و قیمتسازیهای کانالها منتقل شود؛ جایی که کوچکترین شایعه درباره نرخ ارز، بلافاصله روی قیمت خودرو تأثیر میگذارد.
در حالت معمول، بازار خودرو در نیمه آذر باید به سمت آرامش میرفت؛ اما تلاطمهای ارزی امسال باعث شده برخلاف سالهای گذشته، قیمتها نه تنها تثبیت نشوند، بلکه روند صعودی جدیدی آغاز کنند.
تحلیلگران معتقدند اگر نرخ ارز طی هفته جاری کنترل نشود، ممکن است شاهد رکوردهای جدید قیمتی در برخی مدلهای داخلی و خارجی باشیم، بهویژه خودروهایی که در هفتههای گذشته جهشهای سنگین را تجربه نکردهاند.
در یک جمعبندی کلی، بازار خودرو امروز ۱۷ آذر ۱۴۰۴، بازاری بود پر از ترس، احتیاط و افزایش قیمت؛ بازاری که بیش از هر زمان دیگری نشان داد وابستگیاش به نرخ ارز هنوز شکسته نشده و هر نوسان کوچک، میتواند قیمتها را به سمت اوجهای تازه سوق دهد.