فعال شدن «پنجشنبههای طلایی» با بهبود هوا در خوزستان | برنامه جبرانی مدارس پس از تعطیلیهای پیاپی

پس از ماهها آموزش غیرحضوری بهدلیل آلودگی گسترده هوای خوزستان، آموزش و پرورش استان در نظر دارد با بهبود شرایط جوی، برنامهای ویژه برای جبران عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان ابتدایی اجرا کند. فرانک موسوی، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش خوزستان، در نشست شورای آموزش و پرورش استان با اشاره به وضعیت خاص مدارس در اثر تعطیلیهای طولانی ناشی از آلودگی هوا اعلام کرد که در صورت مساعد شدن شرایط، طرح پنجشنبههای طلایی دوباره فعال میشود.
به گفته موسوی، تغییر مکرر وضعیت هوا سبب شده آموزش حضوری بهصورت گسترده لغو و جای خود را به آموزش مجازی بدهد. وی تأکید کرد: «سلامت دانشآموزان در اولویت است و ناچار به جایگزینی آموزشهای چهرهبهچهره با فضای مجازی شدهایم؛ با این حال، تلاش میکنیم جریان یادگیری متوقف نشود.» او با اشاره به بهرهگیری از فناوریهای نوین مانند پلتفرم شاد و تولید محتوای دیجیتال، گفت تداوم آموزش در قالب مجازی پاسخی هوشمندانه به بحران آلودگی هواست و قرار است تدریس معلمان ضبط و از طریق آپارات و شبکه استانی برای دانشآموزان پخش شود.
این مقام مسئول توضیح داد که سه سناریو برای شرایط مجازی تدوین شده است؛ مدارس غیردولتی، شاهد و هیئتامنایی که بهصورت ثابت صبحها فعال هستند، در صورت تعطیلی نوبت صبح میتوانند شیفت ظهر فعالیت داشته باشند و اگر کل هفته تعطیل بود، فوقبرنامهها را در روزهای پنجشنبه برگزار کنند. به همین دلیل، اجرای «پنجشنبههای طلایی» بهعنوان فرصت مکمل یادگیری در دستور کار قرار گرفته است تا بخشی از دروس از دسترفته جبران شود.
موسوی افزود: آموزش ابتدایی شالوده سواد پایه است و کاهش نرخ تکرار پایه و ترک تحصیل در سالهای اخیر نشاندهنده اثربخشی برنامههای حضوری بوده است؛ اما با بازگشت مجازی شدن آموزش، احتمال افزایش نرخ مردودی بهویژه در پایه اول دور از انتظار نیست. از ۱۰۲ هزار دانشآموز پایه اول، حدود ۵۲ هزار نفر دوزبانه هستند و این مسأله بهطور طبیعی بر کیفیت یادگیری آنها تأثیر میگذارد.
او در ادامه چالشهای موجود در آموزش مجازی را نیز برشمرد: نبود گوشی هوشمند برای برخی دانشآموزان، ضعف اینترنت در مناطق محروم، شاغلبودن والدین و ناآشنایی آنها با بستر دیجیتال از عوامل اصلی شکاف آموزشی است. موسوی گفت: «در قالب پنجشنبههای طلایی، علاوهبر برنامههای تقویتی، آزمونهای کوتاهمدت هدفمند و محتوای آموزشی فشرده تدارک دیدهایم تا بخشی از عقبماندگیها جبران شود.»
به این ترتیب، آموزش و پرورش خوزستان امیدوار است با اجرای این طرح، روند یادگیری دانشآموزان پس از چندین هفته آموزش غیرحضوری، دوباره تداوم یافته و اثرات تعطیلیهای طولانی بر عملکرد تحصیلی کاهش یابد.