خبر جدید؛ پشتپرده تاکسیهای بابک زنجانی چیست؟

فرارو: تاکسیهای بابک زنجانی متعلق به شرکت او خواهند بود و فقط بحث استخدام راننده مطرح است. استناد به گزارشهای رسمی میتواند یکسری از معادلات را حل کند
قیمت هر کدام از تاکسیهای معرفیشده به عنوان تاکسیهای شرکت بابک زنجانی حولوحوش یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برآورد میشود.
دادههای منتشر شده از سوی اسنپ نیز مشخص میکند احتمالا بعد شش سال، شرکت بابک زنجانی میتواند با درآمد حاصل از این اقدام اقتصادی، هزینه خرید هر کدام از تاکسیها را تازه جبران کند. معادله تاکسیهای بابک زنجانی به اندازه کافی پیچیده است و صحبتهای اخیر رئیس شورای شهر تهران ابهاماتی جدید به اصل ماجرا اضافه میکند.
هزینه تاکسیهای بابک زنجانی چقدر است؟
تویوتا bZ3X قرار است نقش تاکسیها را ایفا کند. محصولی که شرکت واردکننده آن، تیرماه امسال از ورود فقط ۵۰ نسخه به کشور خبر داد ولی شنبه ۲۵ تیر به یکباره شاهد رژه ۳۰۰ نسخه از تویوتا bZ3X در خیابانهای تهران بودیم.
تویوتا bZ3X در خود چین یک خودرو ۱۵ تا ۲۲ هزار دلاری حساب میشود که بهخاطر تعرفه چهاردرصدی در گمرک ایران، با فاصله اندکی نسبت به بازار جهانی معامله خواهد شد.
ارزش هر کدام از تویوتا bZ3X برای شرکتی که از آنها بهعنوان تاکسی برقی استفاده میکند با حساب هزینه گمرکی میتواند تا حولوحوش یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان بالا رود.
از سازوکار تاکسیهای بابک زنجانی چه میدانیم؟
بابک زنجانی ادعا میکند کرایه تاکسیهای شرکت او از رقبای حاضر در بازار بیشتر نخواهد بود. یکی از استدلالهای بابک زنجانی برای این ادعا نیز، دریافت نشدن کمیسیون شرکت از راننده است.
تاکسیهای بابک زنجانی متعلق به شرکت او خواهند بود و گویا بحث استخدام راننده مطرح است. از اینجا به بعد استناد به گزارشهای رسمی میتواند یکسری از معادلات را حل کند.
گزارش خود اسنپ مشخص میکند سال گذشته رانندههای تماموقت این شرکت، در ماه بهطور متوسط ۴۱ میلیون و ۵۷۹ هزار تومان درآمد داشتهاند.
فرض کنیم همین الان هر کدام از تاکسیهای بابک زنجانی همین میزان درآمد ماهانه را داشته باشند. سهم استهلاک و بنزین و سایر پارامترها را هم فقط پنج میلیون تومان درنظر میگیریم. موضوع بعدی، حقوق راننده بهحساب میآید. اگر شرکت متعلق به بابک زنجانی، حداقل حقوق قانون وزارت کار یعنی ۱۳ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان هم بابت حقوق بپردازد، عایدی نهایی به حولوحوش ۲۰ تا ۲۳ میلیون تومان به ازای هر تاکسی میرسد.
با این اوصاف هزینه تقریبا یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی که برای هر خودرو صرف شده، تازه بعد از ۷۵ ماه یعنی بیش از شش سال یر به یر میشود!
تبعید تاکسیهای بابک زنجانی به کرج
اظهارنظر رئیس شورای شهر تهران، ابهاماتی جدید در ماجرای تاکسیهای بابک زنجانی ایجاد کرده است. مهدی چمران اخیرا گفته تاکسیهای برقی که به شرکت بابک زنجانی تعلق دارد، اصلا برای تهران نیست.
طبق صحبتهای رئیس شورای شهر تهران، تاکسیهای بابک زنجانی میتوانند در شهری مثل کرج فعالیت داشته باشند و پلاکهای این تاکسیهای نیز از تهران به کرج تغییر پیدا کرده است.
تاکسیهای بابک زنجانی حداقل روی کاغذ نمیتواند گزینه اقتصادی و قابل قبولی باشد. محمدجواد آذری جهرمی یکی از افرادی است که به این موضوع واکنش نشان داده. وزیر پیشین ارتباطات در کانال تلگرامی خود با بیان سرمایهگذاری ۱.۵ میلیاردی بابک زنجانی روی هر خودرو، به سود ۲۹ میلیون تومانی ماهانه این میزان پول در سپردهگذاریهای بانکی اشاره کرده و گفته چرا آدم باهوش و عاقل باید سرمایه را به تاکسی برقی تبدیل کند؟
مرجع: برترین ها