
تداوم آلودگی هوای شدید در خوزستان که از ابتدای سال تحصیلی جاری مدارس را بارها به تعطیلی و آموزش غیرحضوری کشانده، حالا به طرح مطالبات آموزشی ویژه برای دانشآموزان این استان رسیده است. ناصر علیفر، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان، در نشست شورای آموزش و پرورش استان که دوم آذر در استانداری برگزار شد، از ارسال درخواست رسمی برای اختصاص سهمیه ۵ درصدی کنکور سراسری و تعویق ۲۰ روزه برگزاری امتحانات نوبت اول خبر داد و تأکید کرد که این اقدامات میتواند بخشی از عقبماندگی آموزشی را جبران کند.
علیفر با اشاره به سازماندهی یک میلیون و ۱۱۵ هزار دانشآموز و ۷۵ هزار معلم در استان گفت: از آغاز سال تحصیلی، مدارس با سه روز تاخیر فعالیت خود را شروع کردند و در مهر نیز سه روز تعطیل بودند. در آبان تقریباً همه مقاطع ابتدایی و متوسطه اول غیرحضوری بودند و حتی در دو روز نخست آذر نیز کلاسها بهدلیل شرایط هوا بهصورت آنلاین برگزار شد.
به گفته او، مدارس خوزستان علاوه بر ۱۷ روز تعطیلی تقویمی سالانه، در سال گذشته ۱۷ روز و امسال تاکنون ۲۵ روز آموزش غیرحضوری را تجربه کردهاند. این حجم تعطیلی، عقبافتادگی جدی ایجاد کرده که به باور مدیرکل آموزش و پرورش، آموزش مجازی قادر به جبران کامل آن نیست. او خواستار تأمین دستگاههای تصفیه هوا برای کلاسهای درس شده و این مطالبه را به وزارت آموزش و پرورش ارائه کرده است.
از دیگر نکات مطرحشده، وضعیت دانشآموزان دوزبانه بود که ۵۰ درصد جمعیت دانشآموزی استان را تشکیل میدهند؛ این گروه بهطور طبیعی یک سال از میانگین آموزشی کشور عقبتر هستند. علیفر از ضرورت رایگان شدن پیشدبستانی، بهمنظور پوشش بیشتر و ارتقای کیفیت آموزش پایه سخن گفت.
این نشست با حضور سید محسن موسویزاده، نماینده اهواز، کارون، حمیدیه و باوی در مجلس، همراه بود. موسویزاده با انتقاد از عدم دعوت نمایندگان عضو کمیسیون آموزش به جلسات رسمی، خواستار استفاده از ظرفیت آنان شد. او به مشکلات زیرساختی مدارس اهواز اشاره کرد؛ مناطقی مانند کوی سادات، پاستوریزه و کوی فدک فاقد مدرسه هستند و برخی نقاط مانند کوی گلدشت تنها یک مدرسه دو کلاسه دارند.
این نماینده همچنین معافیت مالیاتی خیرین مدرسهساز استان را ضروری دانست و از تعهد مجموعه نفت برای تأمین سرویس مدارس تا شعاع ۲۵ کیلومتری خبر داد. او تأکید کرد که باید تدابیر ویژهای برای جبران عقبماندگی دانشآموزان خوزستان در امتحانات نهایی و کنکور، در سطح ملی اتخاذ شود.